اطلاعات عمومی
آنکس که بداند و بداند که بداند.   ............   .اسب خرد از گنبد گردون بجهاند 

در حدیث قدسی آمده که خداوند می گوید: "من گنجی پنهان بودم، دوست داشتم شناخته شوم پس خلق کردم تا مرا بشناسند" اما سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا همه مخلوقات و موجودات خداوند را می شناسند؟ پاسخی که آیات و روایات در این زمینه می دهند این است که نه تنها انس و جن و فرشته مشغول به پرستش و تقدس خداوند هستند بلکه تمام موجودات عالم هستی دارای درک و شعور و مشغول به نیایش و تسبیح خداوند تبارک و تعالی هستند خداوند در قرآن کریم می فرماید: "الم تر ان الله یسبح له من فی السموات و الارض و الطیر صافات کل قد علم صلاته و تسبیحه و الله علیهم بمایفعلون" (1) یعنی: مگر نمی دانی که هر چه در آسمان را و زمین است برای خداوند تسبیح می گویند و پرندگان نیز در حالیکه در آسمانها پر گشوده اند تسبیح او می گویند هر یک نیایش و تسبیح خود را می داند و خدا به آنچه می کند داناست. و نیز می فرماید: "تسبح له السموات السبع و الارض و من فیهن و ان من شیء الا یسبح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم"(2) یعنی: "آسمانهای هفت گانه و زمین و هرکسیکه در آنهاست او را تسبیح می کند و هیچ چیز نیست مگر اینکه به ستایش تسبیح او می گوید ولی شما تسبیح آنها را در نمی یابند" علامه طباطبایی می فرمایند: منظور از این تسبیح، تسبیح تکوینی نیست که هر موجودی به زبان حال خضوع و خشوع دارد و آیه و نشانه حق سبحانه هستند زیرا این معنی را کافر نیز درک می کند در حالیکه در آیه شریفه می فرماید: "و لکن لا تفقهون تسبیهم" ولی شما تسبیح آنها را نمی فهمید. (3) جمله ذرات عالم در نهان با تو گویانند روزان و شبان ما سمیعیم و بصیریم و هشیم با شما نامحرمان ما خامشیم (4) عملیات و تجربیات عملی نیز نشان میدهد که گیاهان فهم و درک و شعور دارند. بوته گل گلدانی را در هر شبانه روز چند بار تهدید کرده اند که ترا از بین می بریم و آب نمی دهیم و آزمایش کرده اند و دیده اند رفته رفته برگهای گل پژمرده شد وگل رنجور گردیده است بعد به گل بشارت داده اند که ترا نگه می داریم آب می دهیم و رسیدگی می کنیم و دیده اند کم کم بوته دوباره به حالت عادی خود، بازگشته. اینگونه اتصال و ارتباط انسان با نبات خیلی مهم است البته روشن است که درک گیاهان به گوش و زبان نیست. (5) البته باید خاطر نشان کنیم که اگر چه تمام موجودات دارای مراتبی از درک و شعور بوده و مشغول به نیایش و تسبیح پروردگار می باشند اما میزان آن قابل مقایسه با شعور و درک و اراده انسانی و تسبیح و پرستش پروردگار از ناحیه انسان نمی‌باشد چنانچه خداوند در قرآن کریم درباره مقام انسان می فرماید: "انا عرضنا الامانه علی السموات و الارض و الجبال فا بین ان یحملنا و اشفقن منها و حملنا الانسان ...." (6) یعنی ما بر آسمانها و زمین و کوههای عالم عرض امانت کردیم (نور معرفت یا نماز یا ولایت) همه از تحمل آن امتناع ورزیدند تا انسان پذیرفت ..." آسمان بار امانت نتواست کشید قرعه فال به نام من دیوانه زدند (7) و در جای دیگر می فرماید: "و فضلنا هم علی کثیر ممن خلقنا تفصیلاً" ما انسان را بر بسیاری از مخلوقات برتری و فضیلت بخشیدیم.

منابع و مآخذ: 1ـ نور، آیه 41 2ـ اسراء، آیه 44 3ـ 665 پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی، صص172 - 173 4ـ مثنوی معنوی، مولوی 5ـ 665 پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی، ص 173 6ـ اسراء، آیه 70 7ـ دیوان حافظ
[ سه شنبه ۱۳۸۸/۰۵/۲۰ ] [ 12:57 AM ] [ م.ش ]
نور یكی از نیازهای حیاتی در زندگی روزمره ماست از این رو هنگام طراحی دكوراسیون یك خانه یا حتی پیشتر در هنگام ساخت آن، باید مورد توجه خاص معمار و سپس دكوراتور هر خانه قرار گیرد. از آنجا كه بسیاری از ما شانس دخالت در نقشه اولیه ساختمان و ساختن خانه ای با ویژگی های مورد نظر خود را نداریم پس در مرحله طراحی داخلی و دكوراسیون اتاق می توانیم به این امر بپردازیم و كاستی های احتمالی موجود در میزان نورگیری اتاق را جبران كنیم.
نورپردازی در هر اتاق باید متناسب با ویژگی های معماری آن و نحوه قرارگیری اتاق باشد و ضمن تأمین نور مورد نیاز باید با سبك دكوراسیون اتاق نیز هماهنگ باشد. یك نورپردازی خوب بیش از هر چیز به میزان نورگیری اتاق در روز مرتبط است تا دست كم نور مورد نیاز در طول روز را با تركیبی از نور طبیعی و در صورت نیاز مصنوعی تأمین كند.

هر یك از اتاق های یك خانه از طریق پنجره میزانی از نور طبیعی را دریافت می كنند، اما این امر به آن معنا نیست كه از نور كافی در طول روز برخوردارند. با توجه به كاربردهای مورد نظر یك اتاق و همچنین مقدار نور طبیعی كه به اتاق راه می یابد ممكن است كیفیت و كمیت این نور كافی نباشد. این كیفیت و كمیت به نحوه قرارگیری یك خانه و سپس هر یك از اتاق ها، اندازه و فرم اتاق، ابعاد آن و تعداد پنجره ها و آنچه در برابر پنجره قرار دارد، بستگی دارند.
نحوه قرارگیری اتاق به معنای ...........
ادامه مطلب , Read More
[ دوشنبه ۱۳۸۸/۰۵/۱۲ ] [ 8:55 AM ] [ م.ش ]

حافظه های الکترونيکی با اهداف متفاوت و به اشکال گوناگون تاکنون طراحی و عرضه شده اند. حافظه فلش ، يک نمونه از حافظه های الکترونيکی بوده که برای ذخيره سازی آسان و سريع اطلاعات در دستگاههائی نظير : دوربين های ديجيتال ، کنسول بازيهای کامپيوتری و ... استفاده می گردد. حافظه فلش اغلب مشابه يک هارد استفاده می گردد تا حافظه اصلی . در تجهيزات زير از حافظه فلش استفاده می گردد : تراشه BIOS موجود در کامپيوتر CompactFlash که در دوربين های ديجيتال استفاده می گردد . SmartMedia که اغلب در دوربين های ديجيتال استفاده می گردد Memory Stick که اغلب در دوربين های ديجيتال استفاده می گردد . کارت های حافظه PCMCIA نوع I و II کارت های حافظه برای کنسول های بازيهای ويدئويی مبانی حافظه فلش حافظه فلاش يک نوع خاص از تراشه های EEPROM است . حافظه فوق شامل شبکه ای مشتمل بر سطر و ستون است . در محل تقاطع هر سطر و يا ستون از دو ترانزيستور استفاده می گردد. دو ترانزيستور فوق توسط يک لايه نازک اکسيد از يکديگر جدا شده اند. يکی از ترانزيستورها Floating gate و ديگری Control gate خواهد بود. Floatino gate صرفا" به سطر (WordLine) متصل است . تا زمانيکه لينک فوق وجود داشته باشد در سلول مربوطه مقدار يک ذخيره خواهد بود. بمنظور..........


ادامه مطلب , Read More
[ پنجشنبه ۱۳۸۸/۰۵/۰۱ ] [ 6:22 PM ] [ م.ش ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با عرض سلام وخیر مقدم :
من مصطفی شاطری دانشجویی دکتری  مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی هستم ، هدف من ایجاد یک پایگاه اطلاعات عمومی است امیدوارم در درجه اول از این وبلاگ راضی بوده و در درجه دوم اینجانب را در گسترش این امر یاری رسانید بنابراین نظرات خود را در رابطه با هر مطلب ابراز نمایید .
در ضمن می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از لینک "عناوین مطالب وبلاگ" استفاده کنید .
با تشکر از حضور سبز و همیشگی شما
امکانات وب